sâmbătă, 7 noiembrie 2009

Bărbatul, protectorul familiei

Ca să vedeţi ce valori se transmit la tv prin intermediul spoturilor publicitare. Cei de la ING Asigurări ne bombardează în ultima vreme cu nişte reclame în care bărbatul apare în rolul de cap de familie şi protector al casei. El are în responsabilitatea sa întreaga familie, de la nevastă la copchii şi, ca să le arate ce mult îi iubeşte, trebuie să le ofere acestora o siguranţă financiară semnând nu-ştiu-ce poliţe de asigurare.

Bărbatul este prezentat ca soţ, tată, cap de familie, sponsor oficial (!?) şi mai presus de toate, protectorul casei. Priviţi mai jos (în special de la minutul 0:35):


Şi încă una:


Femeia şi bărbatul din reclamele ING nu sunt egal responsabili de binele familiei lor. Femeia e pusă laolaltă cu copii, prezentată ca o fiinţă neajutorată care are nevoie de protectorul său (şeful, capul) ca să se descurce în viaţă. Exact ca un copil.

Reclamele astea mă duc cu gândul la perioada de până la al doilea război mondial, când femeile măritate din România nu aveau aceleaşi drepturi ca şi bărbaţii, ele fiind asemuite, conform Codului Civil, cu minorii şi debilii mintali. Ele nu puteau încheia nici un fel de tranzacţii, semna contracte, etc., fără aprobarea soţului lor (protectorul lor).

În zilele noastre însă, după decenii de emancipare, femeile din România cred că au capacitatea să se protejeze singure sau să participe în mod egal la protecţia financiară a familiilor lor la fel ca şi bărbaţii cu care sunt căsătorite. Dar reclame precum cele de mai sus, le bagă în cap femeilor că ele nu sunt partenere egale cu soţii lor, ci soţii le sunt şefi, capi de familie, protectori, sponsori şi tot aşa.

3 comentarii:

Irina spunea...

Să-mi fie cu iertare: de ce lăsaţi să se înţeleagă că femeile din România au atât mare disponibilitate de-a se lăsa educate de reclame, fie ele şi de la ING?
Mi se pare nedrept. Şi formularea dvs, nejustificată. Mi s-ar fi părut rezonabil să spuneţi, mai nuanţat, de pildă, că astfel de mesaje întăresc certitudinile paternaliste ale populaţiei masculine, şi respectiv pe cele ale femeilor tradiţionaliste.
Lansaţi un mesaj ambivalent. Sună ca şi cum aţi avea certitudinea că absolut toate femeile din România sunt toante.
Chiar asta vreţi să spuneţi?

medusa spunea...

@irina, reclamele au o influenta, altfel firmele nu ar mai baga atatia bani in ele. Pe langa influentarea optiunilor de consum (inclusiv crearea unor nevoi)colateral au si o influenta asupra comportamentelor sociale. Pot schimba mentalitati dar in acelasi timp isi pot aduce aportul la conservarea altora.

Doi. Nu mi-am propus in textul de mai sus sa analizez ce tipuri de femei sunt mai sensibile la asemenea mesaje. In nici un caz nu am spus ca e vorba de "absolut toate femeile". Si nici ca ar fi toante.

Raluca spunea...

Cand am vazut prima data un spot din campania asta am scris despre ea pe facebook, cam cu aceeasi motivare ca dumneavoastra (mult mai scurta, desigur, ca nu era blog). Este placut sa vezi ca nu esti din filmul cand zece iti spun ca esti beat, du-te si culca-te :)