miercuri, 22 aprilie 2009

CNA lansează programul ..."Femeia la cratiţă"

CNA cică vrea să educe poporul să aibă un stil de viaţă sănătos. Şi în acest scop nobil a lansat împreună cu IAA (International Advertising Association) o campanie naţională de informare şi educare a consumatorilor pentru abordarea unui stil de viaţă modern şi sănătos, campanie din care face parte şi spotul publicitar de mai jos.
Spotul înfăţişează două familii tradiţionale, în una se mănâncă sănătos, în cealaltă se mănâncă friptane şi alte mâncăruri nesănătoase. În familia cu dietă nesănătoasă, bărbatul dispare la un moment dat iar femeia rămâne tristă, singură în faţa farfuriei.




În ambele familii din spotul publicitar femeile gătesc iar bărbaţii aşteaptă să fie serviţi. Femeia blondă găteşte nesănătos dar primeşte laude de la bărbatul ei care exclamă de fiecare dată „Ooo, mâncarea mea preferată, veveriţo! Cum mă răsfeţi tu pe mine!”. Femeia brunetă găteşte peşte, paste adică mâncăruri sănătoase şi de abia la bătrâneţe primeşte recunoştinţa bărbatului pentru mâncarea pe care a gătit-o.

Această campanie a CNA ar trebui amendată (dar de către cine?) pentru stereotipurile de gen pe care conţine. În ciuda intenţiei lăudabile de schimbare a obiceiurilor culinare ale românilor, CNA transmite simultan şi un mesaj retrograd care vine să consolideze mentalităţile patriarhale în loc să le clatine.

CNA nu pare deloc preocupat să instaureze în familiile din România un parteneriat între soţi. Nu pare interesat ca din banii publici pe care-i bagă în astfel de campanii să transmită şi un altfel de model de familie, o familie în care femeia şi bărbatul muncesc cot la cot la treburile casnice, gătesc şi spală vasele împreună, nu în care unul munceşte iar celălalt aşteată contemplativ să fie hrănit.

11 comentarii:

Anonim spunea...
Acest comentariu a fost eliminat de administratorul blogului.
Lulutza spunea...

Si totusi, daca ma gindesc la coana Nutzi Udrea, coana Ritzi-Pitzi si Roberta a l' Anastase, trimiterea (macar) la cratita a acestor... individe pare un demers in slava normalitatii europene. Asa ca, pardon de expresie incorecta politic, proastele (si prostii, desigur!) - la cratita! Stiu ca nu-i frumos sa-i spui prostului pe nume, dar... e sanatos! :D

Lulutza spunea...

Draga mea, scuza-ma pentru comentariul cam dur, dar sint si eu destul de feminista de felul meu, dar cu masura (parerea mea...) si fara sa dau sanse mediocratiei de ambele sexe, doar de dragul corectitudinii politice.

medusa spunea...

Lulutza, n-ai fost dura, sunt de acord cu ce ai zis despre unele politiciene care nu sunt cele mai bune reprezentante pentru femei in politica, insa aici era vorba de altceva:).
Cum ti se pare spotul CNA-ului?

Lulutza spunea...

Acum l-am vazut si zau ca spotul asta chiar mi se pare destul de neutru pentru scopul lui - hrana sanatoasa, alimentatia cumpatata bla bla bla. Eu personal, sint cam veg, asa ca, nu ma prea priveste. Nu cred, totusi, ca va avea ceva impact, nici macar pentru a mai renunta unii la carnaraie si hoituri. Plus ca-i cam rupt de realitate... Stii ce multi barbati bucataresc acum in locul nevestelor?! Sau platesc mesele la restaurant... Se pare ca i-am cam "pacalit", spre deosebire de mamele si bunicile noastre! :)

In schimb, am vazut o reclama dezgustatoare pe undeva: cea cu top modelele, batrinii si junele orb! Nevoite sa umble cu "epave" in izmene, "pentru ca adevaratii barbati sint pe sport.ro"... sau cam asa ceva... Ghinionul lor ca nu si-au facut vreo organizatie "masculinista"! Totusi, s-ar putea sa-si puna in cap autorul spotului publicitar toate casele de pensii si vreo organizatie a nevazatorilor!

Lucia Verona spunea...

Sigur că spotul e tîmpit. Iar românii sunt misogini şi sexişti. Ştiu că există sau exista un Consiliu pentru egalitatea de şanse. Şi există Consiliul împotriva Discriminării, nu ştiu denumirea exactă. Dar şi CNA ar trebui să se autosesizeze.
Offtopic: am apucat să văd primul comentariu înainte să-l ştergi. De ce nu introduci moderare pe blog? Asta-i mai descurajează pe anonimi.

medusa spunea...

@Lulutza, daaa, reclamele la sport.ro sunt gretos de misogine, spre deosebire de altele care "pacatuiesc" oarecum involuntar.
Problema e ca CNA isi propune sa EDUCE si pe deasupra cheltuie bani publici, deci pot sa am mai multe pretentii de la aceasta institutie.

@Lucia, CNA sa se autosesizeze?:))Tare asta!:)
Am bagat moderare.

Lilick spunea...

Eu am urmarit spotul cu atentie si am observat urmatoarele lucruri:

In prima familie, vegetariana, sotul e atent cu sotia si chiar o ajuta sa puna masa, chiar daca nu e prea generos cu laudele. Nu se intelege exact cine a facut mancarea, dar femeia o pune pe masa.

In a doua familie, el e un marlan care se uita la fotbal in timp ce femeia face totul. Se vede insa ca ei ii place sa gateasca. E cu zambetul pe buze. El o linguseste cu laude. La sfarsit el moare. Mancarea plina de grasimi a femeii il omoara. Asta pentru feministe ar trebuie sa fie cumva ca o razbunare :D

Daca judeci conceptia regizorului din prisma feminista, da, femeia apare "la cratita" (are si sort de bucatareasa) ceea ce e aiurea. As fi curioasa cum vede un barbat clipul, dar vad ca nu se inghesuie niciunul.

Eu nu sunt feminista, dar nici mancare nu fac, asa ca... am incercat sa fiu cat de cat obiectiva. :)

medusa spunea...

@Lilick, mersi de comentariu. Sa stii ca eu fac mancare, chiar daca sunt feminista:P
Insa da, primesc ajutor la bucatarie cand nu gatesc doar pt mine.

dan spunea...

link exchange??

sabina spunea...

Mie mi se pare hilar clipul. Se induce ideea ca femeia care gateste nesanatos isi ucide sotul :))
Urmeaza sa faca o continuare in care un tip sta in genunchi si isi roaga sotia sa nu il omoare cu mancare nesanatoasa.
Femeia e o sclava a barbatului ce asteapta servit, iar barbatul e un incapabil a carui viata se afla in mainile sotiei.
Portretizarile sunt nefavorabile ambelor sexe: femeile sunt niste servitoare iar barbatii sunt niste porci prosti.