sâmbătă, 12 septembrie 2009

O bilă neagră pentru fundaţia Mihaelei Geoană

Înainte de toate trebuie spus că Fundaţia Renaşterea condusă de Mihaela Geoană merită cu prisosinţă laude pentru activitatea pe care o desfăşoară de mai mulţi ani în scopul prevenirii şi depistării precoce a cancerului de sân şi a cancerului de col uterin. Graţie acesteia, multe femei au devenit mai conştiente de nevoia de a-şi îngriji sănătatea, de a-şi face mamografii şi teste Babeş Papanicolau care le pot salva vieţile.

Până aici, numai cuvinte de bine.

Acum urmează partea mai puţin lăudabilă a campaniei pe care o promovează Fundaţia, în special în ultima vreme. Problema este că, în imaginile cu care Fundaţia Renaşterea încearcă să atragă atenţia asupra cancerului de sân şi a celui de col uterin, femeile sunt reduse la statut de obiecte cu întrebuinţare sexuală şi atât. Stereotipul este, din nefericire, des folosit în publicitate, însă în cazul de faţă nu vindem maşini sau whisky, ci vorbim de două boli grave, două forme de cancer cu mortalitate mare şi des răspândite în ţara noastră.

Cei 2% din impozit pe care Fundaţia Renaşterea îi cere, sunt, în traducerea imaginii de mai sus, spre binele bărbaţilor. Banii sunt ceruţi pentru ca ei să-şi încânte în continuare simţurile cu nişte domnişoare apetisante, zâmbitoare, numai bune pentru o partidă de sex.

O altă imagine a fost culeasă de Alexandrina dintr-un ziar. Lipsa de respect la adresa femeilor este şi mai evidentă de data asta. Se insinuează că la locul de muncă femeile promovează nu pe merite, competenţe ci prin servicii sexuale prestate şefilor bărbaţi. Clişeul este greţos şi grosolan şi cu atât mai jignitor dacă ne gândim că, repet, aici avem de-a face cu o campanie de sensibilizare pe tema cancerului.

În încheiere, sper ca pe viitor reclamele Fundaţiei Renaşterea să nu mai trateze femeile ca pe nişte păpuşi de pus în vitrina unui sex-shop şi nici să nu mai insinueze că promovarea în funcţii în cazul femeilor se face prin înfăţişare şi nu pe merite profesionale.

Femeile afectate de cancerul de sân şi cancerul de col uterin au de regulă peste 40-50 de ani (pe când cele din primul poster de mai sus nu par să aibă nici 25 de ani, vârstă la care aceste forme de cancer sunt foarte rare). Un mesaj cu femei mai în vârstă ar fi mai aproape de realitate. De pildă ca în aceste două postere realizate în alte ţări:

.

Vizitează site-ul Fundaţiei Renaşterea aici.

5 comentarii:

Anonim spunea...

In carta drepturilor omului scrie:
"Principiul egalitatii nu exclude mentinerea sau adoptarea de masuri care sa prevada avantaje specifice in favoarea sexului sub-reprezentat.”

O dezbatere a acestui subiect pentru largirea reprezentativitatii femeilor in politica gasesti la linkul de mai jos:

http://nordiclarisa.wordpress.com/2009/09/17/ladies-agreement-club-egalitate/

Astept comentarii,

Larisa

PS. Tudorina, te invit sa te alaturi clubului lasand un comentariu la subiectele din categoria Ladies Agreement Club.

Ioana Cartarescu spunea...

Sincer, cand am aflat de aceasta "campanie", am fost complet socata (ceea ce nu credeam ca mi se mai intampla usor...), dezgustata si revoltata! Daca doamnele sau modelele feminine apropiate ale domnilor care au conceput aceste mesaje jignitoare la adresa bunului simt si-au construit cariera din dormitor, ma astept ca acest secret rusinos sa fie pastrat, nu afisat cu mandrie si in niciun caz transferat milioanelor de femei inteligente si harnice din tara asta. In cazul nostru, al celorlalte, organul utilizat in avansarea profesionala poate fi etalat cel mult intr-o campanie pentru prevenirea tumorilor cerebrale (sunt oare prea subtila pentru dansii/dansele?)
Cat despre cealalta imagine, nu stiu ce e mai trist, un barbat care crede ca utilitatea si frumusetea unei femei consta in masura in care poate fi utilizata ca papusa gonflabila sau o femeie care se percepe pe sine astfel. Inclin spre a doua categorie.
Intentiile laudabile de a combate cancerul nu scuza si nu mascheaza tentativa unora de a dimunua, injosi si leza demnitatea femeilor. Parerea mea e ca nu e vorba de o greseala, ci e vorba de o persoana misogina care s-a gasit intr-o pozitie de a-si varsa frustrarile si a profitat de ocazie. Nu ar fi prima data. Nu exista alta explicatie pentru care aceasta campanie nu ar fi fost facuta la un mod decent.

Draga Medusa, iti multumesc mult pentru semnalarea acestei probleme si eu, ca si multe alte fete (care nu promoveaza folosindu-si decolteul si nici nu isi masoara valoarea umana in cei doi saculeti care le atarna de piept...) suntem de acord cu tine ca s-au calcat niste limite la modul urat in aceasta situatie. In cazul in care se initiaza vreo tentativa de a combate acest mod ofensator de a face campanie, suntem gata sa semnam/protestam/reclamam.

medusa spunea...

Ioana Cartarescu, multumesc mult pentru mesaj. Tot ce putem face deocamdata este sa trimitem emailuri pe adresa fundatiei:
contact@fundatiarenasterea.ro

Daca le scriem mai multi, poate reusim sa-i facem sa renunte la sexismul din reclamele lor.

Alin spunea...

Abia am citit articolul, si nu ma pot abtine, desi e tarziu sa mai comentez.
Cred ca uiti ceva: targetul, publicul tinta. Daca macheta cu decolteul din pagina de sport determina cateva zeci sau sute de barbati sa doneze/sa se implice, etc, atunci decolteul respectiv si-a indeplinit rolul. Daca dintre acele femei care au de ce sa fie recunoscatoare decolteului propriu (si sunt sigur ca exista) un procent cat de mic ofera ceva fundatiei, iarasi, scop atins.
Daca d-soarele pe jumatate dezbracate fac acelasi lucru, iarasi, si-au indeplinit rolul.
Cancerul e ceva serios, si cred ca pt o femeie, cancerul la san(unul din simbolurile feminitatii) e cu atat mai groaznic. Parerea mea e ca, cateodata, scopul scuza mijloacele. Asadar, scop: strangerea de fonduri pt lupta contra cancerului. Mijloace: femeil dezbracate, decolteuri, mesaje misogine. Stii ceva? Putin le pasa acelor femei care isi primesc medicamentele pe care nu si le permit, medicamente care le prelungesc sau chiar salveaza viata. Daca feministelor nu le convine, sa incerce sa se imagineze in locul acelor femei, si discutam atunci. Merita sa-ti pierzi viata pt un principiu?

katun spunea...

este interesant ce reactie puternica impotriva unei reclame in care apar cateva domnisoare dezbracate... nu vad aceiasi reactie impotriva reclamelor care promoveaza atacuri la demnitatea poporului roman, atacuri la crestinism, etc.

campania seamana foarte mult cu cea in care aparea raduleasca si indemna sa renuntam la viciul fumatului, dar nu-mi amintesc sa fi citit articole despre feministe revoltate!

eu cred ca motivatia este pur electorala, daca fundatia apartinea doamnei basescu reclamele ar fi fost laudate.