Senatul
a aprobat astăzi proiectul de lege privind votul uninominal “pur”, iniţiat de
liderii USL, Crin Antonescu si Victor Ponta. Ne îndreptăm periculos spre adoptarea
unui sistem de vot nereprezentativ care poate îngropa pluripartidismul din
România.
Prin „uninominal
pur” liderii USL înţeleg un sistem de vot uninominal majoritar într-un sigur
tur prin care câştigător va fi cel care primeşte cele mai multe voturi în colegiu,
indiferent dacă este dorit sau nu de majoritatea alegătorilor. Se poate ajunge la situaţia ca un
candidat cu 15% din voturi să intre în Parlament deşi restul de 85% din
alegători nu l-ar vota într-un al doilea tur de scrutin. Acest sistem va fi folosit
la alegerile locale din iunie.
Iluzia pe care
acest sistem de vot o creează este că alegătorii decid direct pe cine vor
trimite reprezentanţi în Parlament. Se creează iluzia că partidele politice îşi
pierd din însemnătate în jocul politic. În realitate, sistemul uninominal „pur”
nu va duce la desfiinţarea partidelor ci doar la acumularea exagerată şi
nemeritată a puterii de către partidele mari şi la sufocarea partidelor mijlocii şi
mici şi chiar la dispariţia acestora. În ţările cu sistem de vot uninominal
majoritar într-un singur tur de scrutin scena politică este dominată de
două-trei partide. În loc de pluripartidism aceste ţări au mai degrabă un bi-partidism.
Sistemul de vot uninominal majoritar într-un singur tur este folosit în ţări anglo-saxone ca Statele Unite şi Marea Britanie. Partidele americane şi britanice au însă mecanisme interne democratice de desemnare a candidaţilor în alegeri. De exemplu în Partidul Laburist britanic se întocmesc liste scurte de candidaţi (shortlist) pentru diferite circumscripţii iar laburiştii din raza circumscripţiei aleg democratic care va fi candidatul cu care partidul se va prezenta în alegeri. Au loc un fel de alegeri primare. La noi sunt desemnaţi aceia care se află în graţiile baronilor locali sau a liderilor de la centru, neexistând proceduri interne democratice de alegere a candidaţilor.
Sistemul de vot uninominal majoritar într-un singur tur este folosit în ţări anglo-saxone ca Statele Unite şi Marea Britanie. Partidele americane şi britanice au însă mecanisme interne democratice de desemnare a candidaţilor în alegeri. De exemplu în Partidul Laburist britanic se întocmesc liste scurte de candidaţi (shortlist) pentru diferite circumscripţii iar laburiştii din raza circumscripţiei aleg democratic care va fi candidatul cu care partidul se va prezenta în alegeri. Au loc un fel de alegeri primare. La noi sunt desemnaţi aceia care se află în graţiile baronilor locali sau a liderilor de la centru, neexistând proceduri interne democratice de alegere a candidaţilor.
Un avantaj adus
în discuţie în favoarea sistemului uninominal FPTP este stabilitatea politică,
în detrimentul reprezentativităţii politice mai largi care poate duce la majorităţi politice instabile. Însă în România există deja
restricţii legale foarte mari pentru înfiinţarea unui partid politic (minim 25.000
de semnături din cel puţin 18 judeţe) iar scena politică la ora actuală este dominată
de o uniune politică mamut care, după toate previziunile, va câştiga
majoritatea voturilor la alegerile legislative din noiembrie.
Cel mai
neînţelept mi se pare sprijinul pe care liberalii îl acordă adoptării
sistemului de vot uninominal într-un singur tur. Partidul Naţional Liberal
mizează la ora actuală pe uniunea cu PSD, însă în afara acestei alianţe ar
pierde masiv mandate în defavoarea partidelor mai mari (asta dacă nu devine partidul nr. 1 sau nr. 2 în preferinţele electoratului). Conştient sau nu, Antonescu pare dispus să-şi asume riscul adoptării unui sistem de vot prin care partidele cu
candidaţi pe locurile 2, 3 şi aşa mai departe să nu fie reprezentate în
Parlament, chiar dacă acumulează, să zicem, 20% din voturi la nivel naţional.
Pe lângă inconvenientul
major legat de reprezentativitatea aleşilor, sistemul de vot uninominal „pur” favorizează:
- Traseismul politic. Figurile politice locale sau naţionale care dispun de bani şi reţele de promovare se vor muta cu uşurinţă de la un partid la altul, cum o fac deja de când avem sistem de vot uninominal. Acest lucru nu se întâmplă în ţările anglo-saxone pentru că politicienii ţin la ideologia pe care o reprezintă.
- Desemnarea candidaţilor cu resurse financiare. Fiind vorba de o campanie electorală centrată pe local, din uşă în uşă, este nevoie de importante resurse financiare pentru a asigura vizibilitatea pe străzi şi în mass media, pentru organizarea de evenimente şi susţinerea staff-ului de campanie. Partidele îi preferă pe cei cu resurse, îi pun candidaţi în alegeri pentru a se asigura că în colegiul respectiv se vor aloca toate resursele necesare pentru derularea campaniei. În ţările anglo-saxone este dezvoltată cultura fundraising-ului iar mulţi candidaţi, chiar dacă nu au suficienţi bani (deşi majoritatea au), primesc sprijin de la susţinători, de la fundaţii şi asociaţii care se identifică cu ideile lor.
- Desemnarea candidaţilor în funcţie de notorietate. Când se votează pe liste, partidele politice sunt atente ca pe primele locuri să pună persoane cunoscute electoratului, restul putând fi persoane cu expertiză în diverse domenii dar mai puţin cunoscute în spaţiul public. În schimb în sistemul de vot uninominal partidele sunt forţate să acorde importanţă notorietăţii fiecărui candidat, de aceea de multe ori preferă un cântăreţ, actor sau vedetă tv în locul unui profesor universitar sau expert într-un anumit domeniu.
- Discriminarea minorităţilor şi a femeilor. Fiind vorba de o luptă directă între candidaţi, nu între partide, o luptă care se duce la nivel de colegiu, de multe ori partidele evită să aleagă drept candidaţi reprezentanţi ai minorităţilor etnice, sexuale sau religioase sau femei, considerând că aceştia ar fi în dezavantaj faţă de contracandidaţii neminoritari sau bărbaţi ai celorlalte partide.
Categoric acest
sistem de vot nu aduce beneficii scenei politice din România. Acumularea puterii
politice de doar câteva partide, pe spezele voturilor acordate altor partide
mai mici este nemeritorie. Partidele care vor domina scena politică în urma
implementării acestui sistem de vot nu au proceduri interne democratice de luare a deciziilor, fiind conduse de găşti de indivizi cu interese care deseori
au puţine în comun cu interesul public. Partidele din România nu se pot compara cu partidele
americane sau britanice din acest punct de vedere.
În urmă cu două
săptămâni, mai multe organizaţii nonguvernamentale au trimis o scrisoare
publică de protest împotriva ideii de introducere a sistemului majoritar cu un tur, scrisoare în care arătau că intenţia USL reprezintă nu numai o dovadă de
populism și ipocrizie ci şi de dispreț față de democrație.
Scrisoarea ar
merita detaliată cu sprijinul unor teoreticieni în ştiinţele politice pentru a
pune mai bine în lumină dezavantajele şi pericolele aduse de acest sistem de
vot numit demagogic „pur”.
- Gabi Creţu, La putere!? Da, dar pe baze democratice!
- Dan Selaru, Un NU hotărât votului uninominal într-un tur
- Elena Vijulie, Ce ascunde uninominalul lui Ponta şi Antonescu
Un comentariu:
De (re)vazut si Uninominalul intre populism si (in)acuratetea informatiei, o analiza de de Marina Popescu, Universitatea Essex, Marea Britanie si MRC
Trimiteți un comentariu