marți, 15 mai 2012

Modele pentru tinerele generatii: “Burlacul” si "Next top model"


Guest post scris de Elena D.

Canalul media utilizat cu cea mai mare frecventa de catre romani este televiziunea, 85% dintre acestia declarand ca se uita la televizor in fiecare zi sau aproape in fiecare zi, potrivit studiului Eurobarometru.
Cred ca toata lumea este de acord ca televiziunea este in momentul de fata principala sursa de informatii si de divertisment, in fata micului ecran isi petrec romanii cea mai mare parte a timpului liber, deci televiziunea este creatorul de modele din societatea romaneasca. Oricit de mult ne-ar placea sau displacea, asta este realitatea. O mare parte dintre noi traim, ne bucuram si suferim odata cu personajele noastre favorite din filme si emisiuni... sintem dependenti de stiri, cu cit mai scandaloase si mai violente, cu atit mai bine... doar violenta si sexul vind orice in ziua de azi... Si goana dupa audienta, din ce in ce mai acerba, impinge limitele din ce in ce mai departe...

Rindurile de mai jos mi-au fost inspirate de cateva emisiuni pe care le-am vazut in cursul timpului la tv; emisiuni care m-au impresionat neplacut. Ce mai  incolo si incoace, mi-au lasat un gust de-a dreptul amar...

Una dintre ele este "Burlacul", si cealalta este "Next top model". La prima am nimerit intr-o dimineata in care aveam de gind sa fac ceva gimnastica... si am lasat tv-ul sa mearga... Am vazut niste domnisoare care nu mai stiau ce sa faca sa impresioneze, sa intre in gratiile unui oarecare personaj de sex masculin. Se invirteau in fata lui extaziate, si toata atitudinea lor tipa " alege-ma pe mine ! alege-ma pe mine "; timp in care el le privea cam cum privesc eu pachetele de carne din galantar... sa o aleg pe cea mai potrivita pentru o friptura... Persoanele respective, de diferite virste, de diferite profesii, aveau un singur lucru in comun: vroiau sa cucereasca un barbat cu bani... si mi s-a parut ca nu aveau de gind sa se dea in laturi de la ceva ca sa il obtina. Le-am vazut birfindu-se intre ele, aruncindu-si intepaturi, comentindu-si una alteia tinuta, aspectul fizic, machiajul etc; cumva mi s-a parut o atitudine copilareasca, nepotrivita cu persoane care se prezentacu ca profesioniste in domeniile lor de activitate. Fiecare vroia sa impresioneze "tinta" prin calitatile fizice... un dans, un masaj erotic...


Cit despre a doua, am prins mai multe editii... initial am zis "hai sa vad ce o fi si cu asta, ca nu am mai vazut nici un episod pina acum". Am vazut niste domnisoare al caror cel mai mare vis era sa devina fotomodele; si pentru asta, au pozat in apa, cu halci de carne pe ele, in frig, pe tun, pe afet, in tab, cu serpi, cu costume fanteziste... Poate ca nu e cel mai rau lucru sa fii fotomodel ( desi mie personal mi se pare atit de superficial), dar chiar nu ma asteptam ca fetele sa accepte chiar orice. Nu ma asteptam sa le vad plingind pentru o poza mai putin reusita... o poza???? Ceea ce m-a frapat cel mai tare este ca unele dintre candidate erau minore. Ce parinti isi imping fetele spre o astfel de “cariera” ? Ce parinti sint cei care, in loc sa se ocupe de educatia fiicelor lor, de o facultate, de o cariera, le indeamna sau le lasa sa participe la concursuri de acest fel? 

Cum au ajuns niste pustoaice sa aiba ca vis al vietii si plan de viitor sa isi fitiie fizicul pe o scena? Si cum de nu s-a sesizat nimeni ca totusi unele din fetele care se grabeau sa se dezgoleasca erau minore? Cit de repede s-a schimbat totul in societatea noastra, cum a ajuns raspunsul la “ce vrei sa te faci cind o sa fii mare?” de la ceva concret, cum era cind eram eu copil, la ceva vag, de gen “model”, “vedeta”, “star”? Compromisurile din spatele acestor asa zise meserii nu le vedem? Sau le ignoram cu succes, fiind ascunse in spatele sclipiciului si a zimbetelor false?


Mi se pare ca prin acest tip de emisiuni, ca si prin alte talk-show-uri, se sugereaza fetelor un anumit model de femeie. Care are drept unica preocupare aceea de a arata bine, de a placea, de a-si pune fizicul in valoare, si de a cuceri un barbat cu bani. In ecuatia asta nu apare deloc personalitatea, inteligenta, caracterul. Aceste tinere se comporta ele insele ca niste obiecte sexuale, si sint percepute ca atare...

Nu cumva prin promovarea unor modele de acest tip cream in mintile tinerelor un orizont de asteptare total diferit de ceea ce ofera viata reala? Pentru ca nici 10% din tinere nu arata ca niste fotomodele... si foarte foarte putine au "sansa" de a ajunge pe un podium... Multe altele vor face tot ce pot ca sa arate ca fetele de la televizor... machiaj, haine care mai mult dezbraca, atitudine un anumit tip... Si vor ajuge sa arate la 15 ani cum arata generatia mea la 30... poate unele vor trece prin depresii generate de faptul ca nu sint suficient de slabe sau de blonde sau ... altceva... sau vor suferi ca parintii nu au bani sa le ia X articol de firma... 

Din toata ecuatia asta lipseste insa personalitatea, caracterul... O existenta umana nu se limiteaza doar la aspectul fizic ! 

Ma doare faptul ca fiica mea (daca bebelusul va fi fata) va fi una din multele tinere privite ca obiecte sexuale... Nu va conta ca poate va fi inteligenta, educata, cultivata, ca poate va fi sportiva sau va avea un talent artistic... societatea noastra nu va cere de la ea decit sa arate bine, sa zimbeasca frumos, si sa gaseasca un barbat cu bani... ca asta e masura succesului in ziua de azi nu ? Spre ce anume ne indreptam noi ca societate, acum cind modelele pe care le adopta o mare parte din tineri si copii sint de fapt false si goale de continut ?

Noi, adultii, am scapat din mina educatia propriilor nostri copii... noi i-am abandonat, noi nu mai vrem/nu mai putem/nu ne mai intereseaza sa ne ocupam de ei. Ii lasam in voia sortii, si apoi ne miram de ce se intimpla cu ei, ne miram ca nu-i mai recunoastem. Ar trebui sa ne trezim, inainte sa fie prea tirziu. Sa le aratam ca exista si alte modele si alte optiuni.


Fragment din emisiunea "Burlacul" din 12 aprilie:

2 comentarii:

Andrei spunea...

Nu televiziunea creaza modele, ci - dupa cum spui chiar tu la sfarsit - noi le creem. Si facem aceasta prin modul in care ne raportaj la televizor. Noi schimbam canalul ca sa il vedem pe Mutu, noi credem ca un pic de pseudoefedrina nu "se pune" pentru o campioana olimpica, noi credem ca Mihaela Radulescu este o mare doamna.

Fara noi emisiunile de tipul asta se usuca si mor :)

Amalia spunea...

Emisiunile astea sunt regizate de la cap la coada. Nimic nu e real. Am asistat intamplator la o astfel de "regizare". Le-am atras atentia femeilor respective (regizoarele, probabil si scenaristele care le spuneau personajelor ce si cum sa faca erau femei) ca scenariile sunt proaste, nu sunt credibile. Ele mi-au zis ca asta vrea publicul, stiu ele mai bine. Le-am spus ca atitudinea asta distruge societatea. Am scris despre asta pe blog.