vineri, 22 iunie 2012

Dezbateri la “Femei pe Mătăsari”


În acest week-end are loc festivalul urban „Femei pe Mătăsari", un maraton de expoziţii de artizanat, modă, teatru, concerte, dans, workshopuri, desfăşurat în zilele de 22, 23 şi 24 iunie pe strada Mătăsari, colţ cu Pache Protopopescu.

În cadrul festivalului, Asociaţia Front împreună cu Avon, Fillia, ARAS, Blogul Medusei, ECPI, SECS, Agenţia Împreună, Romano Butiq va organiza următoarele sesiuni de dezbateri:

duminică, 17 iunie 2012

Studii de Gen la Cluj

După o absenţă de câţiva ani, la Universitatea Babeş-Bolyai din Cluj se vor putea urma din nou studii de gen în cadrul programului masteral „Gen, Minorităţi şi Cetăţenie în Uniunea Europeană” coordonat de prof. univ. Enikő Vincze.

Programul se adresează licenţiaţilor în specializări socio-umane care doresc să cunoască inegalităţile sociale şi politicile publice menite să le reducă; celor interesaţi de abordarea feministă ca perspectivă a criticii sociale, definită la intersecţia dintre statut social, gen şi etnicitate; celor care îşi propun să devină experţi în tematica egalităţii de şanse şi anti-discriminării, a drepturilor social-economice şi incluziunii sociale, dobândind un tip de expertiză care poate fi valorificată în instituţii publice locale, naţionale şi europene, dar şi în organizaţii civice şi companii.

Pachetul disciplinelor speciale cuprinde:

1. Fundamentele studiilor de gen
2. Gen, etnicitate şi multiculturalism (limba engleză: Gender, ethnicity and
multiculturalism)
3. Comunităţi de romi în Europa (limba engleză: Roma communities in Europe)
4. Corp, spaţiu şi gen
5. Sărăcie şi excluziune socială
6. Gender politics (limba engleză) 
7. Violenţă genizată 
8. Gen şi reproducere socială (limba engleză: Gender and social reproduction) .

Mai multe detalii aici.

marți, 12 iunie 2012

Plângere la CNCD împotriva discriminării femeilor la concursul de admitere la Şcolile de Poliţie



Concursul de admitere la Academia de Poliţie „Alexandru Ioan Cuza”din  Bucureşti şi la şcolile postliceale de agenţi de poliţie şi subofiţeri din ţară se face anul acesta pe locuri separate pentru femei şi bărbaţi. Asociaţia feministă Front a depus o plângere la Consiliul Naţional de Combaterea Discriminării (CNCD) pentru a sesiza situaţia discriminatorie.

duminică, 10 iunie 2012

Discriminarea femeilor la admiterea la Şcolile de Poliţie

Fără nicio explicaţie, la admiterea la Academia de Poliţie „Alexandru Ioan Cuza” din Bucureşti şi la şcolile de poliţie şi subofiţeri din ţară s-a revenit la segregarea pe sexe a locurilor, fetelor fiindu-le rezervate un număr considerabil mai mic decât băieţilor.

miercuri, 23 mai 2012

Conferința Internațională "Gender and Politics under Communism – New Perspectives on Central and Eastern Europe"




În zilele de 24 și 25 mai 2012, Institutul de Investigare a Crimelor Comunismului și Memoria Exilului Românesc, în parteneriat cu Fundația Konrad Adenauer, organizează la Bucureşti Conferința Internațională Gender and Politics under Communism – New Perspectives on Central and Eastern Europe

Inițiativa oferă posibilitatea prezentării și cunoașterii noilor direcții și proiecte de cercetare care se opresc asupra funcționării regimurilor comuniste din perspectiva studiilor de gen. Se poate vorbi despre un feminism de tip marxist specific țărilor socialiste: care era natura politicilor de « promovare a femeilor » și care au fost rezultatele concrete în timpul regimurilor comuniste. Cum poate fi apreciată din punct de vedere cantitativ și calitativ reprezentarea politică feminină în comunism? Care sunt consecințele în țările post-socialiste? Abordarea va fi una pluri și transdisciplinară, consolidând colaborarea academică la nivel regional. 

marți, 22 mai 2012

Sistemul de vot uninominal majoritar şi reprezentarea politică a femeilor


Camera Deputaţilor a adoptat astăzi legea  votului uninominal majoritar într-un singur tur, aşa numitul „uninominal pur”. Efectele negative ale acestui sistem de vot s-au discutat îndelung în presă şi în mediul online în ultimele zile, printre acestea merită amintit faptul că opţiunile de vot ale alegătorilor vor fi distorsionate, că procente importante din voturi nu vor fi reflectate în Parlament şi că practic accesul de noi forţe politice în Parlament este anihilat.  Există chiar riscul ca partide medii, cu 15 – 20% din voturi la nivel naţional să nu fie deloc reprezentate în Parlament sau să fie reprezentate cu procente mici, de 2-3%, pentru că nu au câştigat colegiile uninominale. Nu degeaba acest sistem este numit „câştigătorul ia totul” (First Past the Post) . Efectul pe termen mediu şi lung este crearea unui sistem politic bipartid, adică o scenă politică dominată de două partide mari care guvernează prin rotaţie la intervale mai mari sau mai mici de timp. Cât de benefic va fi să avem două forţe politice dominante ale scenei politice într-o ţară cu democraţie fragilă ca România vom vedea.

Sistemul de vot uninominal majoritar este totodată cel mai nefavorabil sistem de vot pentru reprezentarea politică a femeilor, lucru unanim confirmat de cercetările întreprinse în ultimele decenii în această arie şi stipulat clar în diverse rapoarte ale unor instituţii internaţionale.

Comisia de la Veneţia a publicat un raport în 2008 referitor la impactul sistemelor de vot asupra prezentării femeilor în care arată, printre altele:

duminică, 20 mai 2012

Listele de candidaţi pentru alegerea consiliilor locale şi a consiliilor judeţene trebuie întocmite astfel încât să asigure reprezentarea ambelor sexe


Titlul de mai sus este un extras din Legea nr. 67/2004 privind alegerea autorităţilor administrației publice locale (articolul 6, aliniatul 1), lege în baza căreia se desfăşoară alegerile locale din 10 iunie 2012.

Ea vine în completarea Legii 202/2002 privind egalitatea de şanse între femei şi bărbaţi care prevede la art. 23 alin. 3 că partidele politice au obligaţia /…/ să asigure reprezentarea echilibrată a femeilor şi bărbaților în propunerea candidaţilor la alegerile locale, generale şi pentru Parlamentul European.

marți, 15 mai 2012

Modele pentru tinerele generatii: “Burlacul” si "Next top model"


Guest post scris de Elena D.

Canalul media utilizat cu cea mai mare frecventa de catre romani este televiziunea, 85% dintre acestia declarand ca se uita la televizor in fiecare zi sau aproape in fiecare zi, potrivit studiului Eurobarometru.
Cred ca toata lumea este de acord ca televiziunea este in momentul de fata principala sursa de informatii si de divertisment, in fata micului ecran isi petrec romanii cea mai mare parte a timpului liber, deci televiziunea este creatorul de modele din societatea romaneasca. Oricit de mult ne-ar placea sau displacea, asta este realitatea. O mare parte dintre noi traim, ne bucuram si suferim odata cu personajele noastre favorite din filme si emisiuni... sintem dependenti de stiri, cu cit mai scandaloase si mai violente, cu atit mai bine... doar violenta si sexul vind orice in ziua de azi... Si goana dupa audienta, din ce in ce mai acerba, impinge limitele din ce in ce mai departe...

Rindurile de mai jos mi-au fost inspirate de cateva emisiuni pe care le-am vazut in cursul timpului la tv; emisiuni care m-au impresionat neplacut. Ce mai  incolo si incoace, mi-au lasat un gust de-a dreptul amar...

Una dintre ele este "Burlacul", si cealalta este "Next top model". La prima am nimerit intr-o dimineata in care aveam de gind sa fac ceva gimnastica... si am lasat tv-ul sa mearga... Am vazut niste domnisoare care nu mai stiau ce sa faca sa impresioneze, sa intre in gratiile unui oarecare personaj de sex masculin. Se invirteau in fata lui extaziate, si toata atitudinea lor tipa " alege-ma pe mine ! alege-ma pe mine "; timp in care el le privea cam cum privesc eu pachetele de carne din galantar... sa o aleg pe cea mai potrivita pentru o friptura... Persoanele respective, de diferite virste, de diferite profesii, aveau un singur lucru in comun: vroiau sa cucereasca un barbat cu bani... si mi s-a parut ca nu aveau de gind sa se dea in laturi de la ceva ca sa il obtina. Le-am vazut birfindu-se intre ele, aruncindu-si intepaturi, comentindu-si una alteia tinuta, aspectul fizic, machiajul etc; cumva mi s-a parut o atitudine copilareasca, nepotrivita cu persoane care se prezentacu ca profesioniste in domeniile lor de activitate. Fiecare vroia sa impresioneze "tinta" prin calitatile fizice... un dans, un masaj erotic...

duminică, 13 mai 2012

Sprijină feminismul românesc!


Sprijină asociaţia Front pentru încă un 1 an de activitate. Direcţionează-i 2% din impozit!
Asociaţia FRONT a fost creată acum un an de zile. A organizat, printre altele, Slutwalk-Marşul Panaramelor pentru a denunţa hărţuirea stradală şi violenţele sexuale asupra femeilor (octombrie 2011). A participat la acţiuni de conştientizare asupra drepturilor femeilor şi a problemelor lor (protestul pentru a cere schimbarea Legii violenţei în familie – noiembrie 2011, protest de 8 martie în Piaţa Universităţii, acţiune de conştientizare asupra hărţuirii sexuale a femeilor în spaţiul public – martie 2012). A derulat proiectul „Gender roles in different social contexts and societies - Bulgarian, German, Roma, Romanian” prin programul Tineret în Acţiune. A oferit, prin membrele sale, expertiză în domeniul drepturilor şi intereselor femeilor în cadrul proiectului Femina (finanţare POS DRU). A participat, prin intermediul membrelor sale, la numeroase conferinţe si publicaţii de specialitate A organizat împreună cu CNCD dezbaterea „Stereotipuri de gen în manuale”. Deţine site-ul http://feminism-romania.ro.  

Paşi de urmat:
  • Completează secţiunea I „DATELE DE IDENTIFICARE A CONTRIBUABILULUI” şi semnează în partea de jos a paginii în dreptul căsuţei „semnătură contribuabil”.Nu este nevoie să treci suma redirecţionată, ea va fi calculată de funcţionarii Administraţiei Fiscale.
  • Pune formularul într-un plic şi trimite-l prin poştă la adresa Administraţiei Fiscale în raza căreia ai domiciliul (lista cu adresele administraţiilor fiscale). Plicul trebuie trimis prin scrisoare recomandată până cel târziu 25 mai, data poştei.
Dacă ai avut venituri din activităţi independente, drepturi de autor, chirii etc. completează formularul 200. Pentru donaţii, contactează-ne oricând la adresa: office@feminism-romania.ro.  

Mulţumim!

Asociaţia FRONT în imagini

Slutwalk - Marşul Panaramelor:




Protest  pentru a cere schimbarea Legii violenţei în familie – noiembrie 2011:



ONG Fest:

Piaţa Universităţii:



Marş pentru Democraţie:



marți, 8 mai 2012

Împotriva sistemului de vot uninominal „pur” (II)


Senatul a aprobat astăzi proiectul de lege privind votul uninominal “pur”, iniţiat de liderii USL, Crin Antonescu si Victor Ponta. Ne îndreptăm periculos spre adoptarea unui sistem de vot nereprezentativ care poate îngropa pluripartidismul din România.

Prin „uninominal pur” liderii USL înţeleg un sistem de vot uninominal majoritar într-un sigur tur prin care câştigător va fi cel care primeşte cele mai multe voturi în colegiu, indiferent dacă este dorit sau nu de majoritatea alegătorilor. Se poate ajunge la situaţia ca un candidat cu 15% din voturi să intre în Parlament deşi restul de 85% din alegători nu l-ar vota într-un al doilea tur de scrutin. Acest sistem va fi folosit la alegerile locale din iunie.

luni, 7 mai 2012

Nu numai minorităţile etnice sunt ignorate de actualul Guvern


Preşedintele UDMR Kelemen Hunor l-a acuzat astăzi pe premierul desemnat Victor Ponta că propune un program de guvernare în care nu se regăseşte niciun cuvânt despre minorităţile naţionale.
"Este primul program de guvernare din ultimii 22 de ani care nu conţine niciun capitol, nicio frază, nicio propoziţie, niciun cuvânt rătăcit, pierdut, despre minorităţile naţionale. Pentru noi mesajul este foarte clar: voi, minorităţile naţionale nu contaţi, nu existaţi”, a spus Kelemen.(Gândul )
Nu numai minorităţile etnice sunt ignorate de noul Guvern. În programul de guvernare nu există nimic despre femei sau despre problema discriminării. Nici un cuvinţel.

Spre deosebire, programul de guvernare al lui Boc din 2009 cuprindea câteva prevederi referitoare la „politici privind reconcilierea vieţii de familie cu cea profesională”; problema violenţei în familie; „eliminarea condiţiei discriminatorii a femeii pe piaţa muncii, în viaţa social-economică, culturală şi politică”; "lărgirea sferei drepturilor minorităţilor naţionale”; „creşterea eficienţei structurilor instituţionale şi a personalului dedicat problematicii minorităţii rome” şi altele. 

Sunt de acord cu cei spun că programul de guvernare al USL este prost şi încropit la repezeală. 

Link: USL - PROGRAM DE GUVERNARE 2011

Update.
Asociaţia Mame pentru Mame a criticat la rândul ei faptul că noua ministră a Muncii Mariana Câmpeanu se preocupă numai de pensii şi salarii, ignorând alte politici sociale, cum ar fi cele legate de îngrijirea copiilor. În programul de guvernare nu există nicio referile la femeile mame sau la politicile publice de îngrijire a copiilor.
Link: Scrisoare Deschisa din partea Mamelor catre noul Ministru al Muncii si Familiei, Dna. Mariana Campeanu

miercuri, 2 mai 2012

Doamna pro-învăţământ privat, propusă ministru al Educaţiei de către un partid de stânga!


Dacă sunt câteva lucruri clare care despart ideologic stânga de dreapta politică acestea sunt legate de accesul la educaţie şi sănătate şi conceperea sistemului de impozitare.

În ce priveşte educaţia, stânga (aia europeană, coerentă, nu ce vedeţi la noi) este adepta clară a accesului tuturor la cunoaştere, indiferent de venit, mediu de rezidenţă, sex, religie, dizabilitate etc. Accesul tuturor nu înseamnă numai încurajarea sistemului public gratuit de învăţământ, înseamnă şi politici afirmative pentru anumite categorii de persoane şi facilitarea accesului la educaţie acolo unde există probleme sociale şi de infrastructură, de exemplu în zonele rurale sau la periferia oraşelor.  

Pentru stânga europeană aşa cum o ştiu eu ar fi de neconceput ceea ce intenţionează să facă PSD acum: să pună în funcţia de ministru al Educaţiei o persoană care face intens lobby pentru învăţământul privat fiind rector al unei universităţi private, ba chiar deţine funcţia de preşedinte al Asociaţiei Universităţilor Particulare şi pe deasupra se află în litigiu cu Ministerul Educaţiei pe o chestiune legată de învăţământul privat. Unde mai pui că expertiza doamnei este în domeniul juridic şi că până recent ţintea postul de Ministru al Justiţiei (Justiţie – Educaţie, tot un drac, nu?). Unde mai pui că CV-ul doamnei are tot felul greşeli de ortografie!

Ca să vedeţi că lucrurile sunt şi mai revoltătoare de atât, vă invit să citiţi articolul lui Ovidiu Voicu despre doamna Dumitrescu: Lobby-ul universităților private (aproape) a ajuns la guvernare.

O bilă neagră pentru PSD pentru această propunere!


Update 03.05.2012. Un alt articol interensat: Ministrul Paraeducației Naționale de Horia Patrascu, CriticAtac.

luni, 30 aprilie 2012

Social-democraţia de Constanţa


Prezent într-o emisiune a postului de televiziune RTV, primarul municipiului Constanţa, Radu Mazăre, a declarat că în România avem fete frumoase şi ar fi păcat să nu exploatăm această frumuseţe pentru atragerea turiştilor arabi.

Nu este o promovare a turismului sexual în România, a negat el.




Că Radu Mazăre vrea să promoveze distracţia şi petrecerile, în loc de peisaje şi alte atracţii turistice nu-i rău. Grav este că politicianul aşa zis social – democrat nu are nicio reţinere, şi nu este prima oară, de a trata femeile ca pe nişte mărfuri, ca pe o resursă neexploatată a României (că tot se vorbeşte des în ultima vreme despre resurse minerale, de aur, gaze de şist, cupru).  

Este periculos că într-o ţară care are mari probleme cu traficul de fiinţe umane şi proxenetismul – nu e săptămână să nu avem ştiri despre reţele de proxenetism şi trafic de fiinţe umane anihilate de poliţişti -, într-o ţară în care sărăcia le împinge pe sute de fete şi femei să presteze „de bună voie” fel de fel de servicii sexuale, de la videochat la masaj erotic şi prostituţie, vine un politician care se pretinde de stânga, adică preocupat de categoriile vulnerabile, să ne propună campanii de promovare a turismului prin intermediul fetelor frumoase.  Orice numai să sară arabii cu banul, că ştiţi vorba aia, banii n-au miros! 

Româncele au deja o imagine de femei facile în afara ţării. Let’s face it! Străinii privesc româncele îmbrăcate un pic mai sexy ca pe prostituate. Povestea asta că „avem cele mai frumoase fete din lume” ascunde o definire sexistă bazată pe ideea că femeile de aici sunt în principal corp, nu personalitate sau inteligenţă. Cu asta vrem să ne lăudăm? Mulţumesc, dar eu aştept de la social-democraţie politici publice care să promoveze demnitatea şi afirmarea femeilor, nu reducerea lor la statut de obiecte sexuale şi cu atât mai puţin la statut de mijloace de atragere a turiştilor străini.


Citeşte şi:

duminică, 29 aprilie 2012

Se menţine gender pay gap-ul


Institutul Naţional de Statistică a publicat săptămâna trecută o serie de statistici despre câştigurile salariale în octombrie 2011, luna de referință pentru cercetarea statistică anuală asupra salariilor.

Printre altele, din anchetă a reieşit că femeile din România câştigă în medie cu 12,1% mai puţin decât bărbaţii. În Uniunea Europeană  diferenţa este mai mare, de 17% conform Eurostat. România are însă o rată de ocupare a femeilor pe piaţa muncii considerabil mai redusă comparativ cu bărbaţii, de 52% faţă de 65% ( deci din populaţia activă feminină, doar puţin peste jumătate are un loc de muncă înregistrat oficial).

duminică, 22 aprilie 2012

Război cultural pe tema avortului



Autoare: CRISTINA F. PEREDA – El Pais, 10 aprilie 2012
  • Dezbaterea despre întreruperile de sarcină şi anticoncepţionale se redeschide în Statele Unite
  • O multitudine de legi încearcă limitarea drepturilor femeilor

Pilula contraceptivă a fost comercializată pentru prima dată în SUA în 1961. Nouă ani mai târziu, un congresman republican din Texas susţinea că guvernul federal ar trebui să subvenţioneze costurile acestora pentru femeile sărace. "Trebuie lăsat deoparte senzaţionalismul pe acest subiect, astfel încât să nu poată fi utilizat de către militanţii care nu deţin suficiente cunoştinţe despre natura acestui program şi care-l folosesc ca o platformă politică." Erau cuvintele lui George H. W. Bush. La scurt timp, preşedintele republican Richard Nixon semna legea.

După aproape 40 de ani de la acel moment, Statele Unite trăieşte un „război al culturilor”  între democraţi şi republicani, femei şi grupuri religioase, progresişti şi conservatori pe tema avortului şi a contracepţiei. Dezbaterea nu numai că n-a dispărut, ci a căpătat importanţă pe fondul unei avalanşe de legi care limitează accesul la întreruperea sarcinii. Adversarii acestor legi, din contră, cer extinderea asigurărilor medicale astfel încât mai multe femei să aibă acces la anticoncepţionale şi la probe medicale. La mijloc se află milioane de femei a căror sănătate sexuală şi reproductivă depinde de legi care le limitează drepturile câştigate în urmă cu mult timp.

vineri, 20 aprilie 2012

Antonie Solomon, sub orice critică

Antonie Solomon, primarul Craiovei, a lansat un atac incalificabil (că misogin e prea puţin spus) asupra parlamentarei Mariana Câmpeanu de la PNL.

Solomon a spus că numai în cazul în care aceasta s-ar dezbrăca ar putea să mai câştige un vot sau două în Craiova, altfel nu are nicio şansă.



"Ce-a mai spus Mariana Campeanu? Eu cred ca daca se dezbraca in pielea goala mai castiga un vot-doua in Craiova, dar si asa ...Doamne fereste! Am auzit ca e deputat sau senator de Hunedoara, e vai de mama lor ce e acolo. Eu am trecut de zeci de ori pana acum prin Hunedoara. Ati vazut vreodata, in Craiova, ca se impusca pe strada, ca se bat in discoteci, ca de Paste s-a intamplat ceva? Nu. Craiova e cel mai sigur oras din tara. Interlopii sunt probabil in mintea unora. Orasul acesta e frumos , extrem de interesant, sigur, oras universitar si ni il denigram ca nu ne place", a spus Antonie Solomon conform DcNews.ro.

Acuzatiile vin dupa ce atat propunerea USL-ului pentru alegerile locale din Dolj, senatoarea PSD Lia Olguta Vasilescu, cat si Mariana Campeanu au afirmat ca in Craiova domnesc interlopii.

Ce-ar mai fi de comentat? Orice partid cât de cât preocupat de propria-i imagine l-ar da afară în secunda doi pe cel capabil să emită asemenea afirmaţii. Nu mă aştept să se întâmple asta de la UNPR, partid în care e membru Solomon în prezent. De la UNPR-ul lui Oprea şi Micky Şpagă e bine să n-ai multe aşteptări.

Sper totuşi ca la alegerile din iunie pentru primărie, craiovenii, dar mai ales craiovencele, să-l sancţioneze cum se cuvine pe mojicul Solomon şi să-l trimită cu totul în afara vieţii publice, nu zic la puşcărie unde a mai fost, dar măcar undeva la distanţă. Poate o peşteră i s-ar potrivi mai bine.

vineri, 13 aprilie 2012

Sunt taţii discriminaţi în abecedare?

Manualele şcolare prezintă stereotip, conservator şi chiar anacronic femeile şi bărbaţii. Aceasta ar fi una din concluziile dezbaterii intitulate „Stereotipuri de gen în manuale” organizată miercuri, 11 aprilie, de Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării (CNCD) şi Asociaţia Front.

Discuţiile au pornit de la sesizarea primită de CNCD de la asociaţia T.A.T.A. în care solicită să se constate că taţii sunt discriminaţi pentru că sunt absenţi sau foarte puţin prezenţi în abecedare. Asociaţia T.A.T.A. susţine că, deși „zeci de mii de tătici își iau concediul pentru îngrijirea copilului până la doi ani, aceștia sunt ignorați de sistemul de învățământ românesc, care continuă să discrimineze tatăl și să-l jignească grav și nemeritat”. Cu toate acestea, Bogdan Drăghici, preşedintele T.A.T.A. , a admis în timpul dezbaterii că nu numai tatăl, ci şi mama este prezentată „într-un mod jignitor” pentru că apare ca servitoare, făcând piaţa, cu două job-uri.

Bărbaţii apar mai puţin în ipostaza de taţi în manualele şcolare, însă, aşa cum arată cercetările efectuate de-a lungul ultimilor ani, ei domină conţinutul şi imaginile manualelor prin alte ipostaze. Bărbaţii sunt domnitori, preoţi, militari, au profesii active, creative şi/sau de autoritate – sunt scriitori, compozitori, aviatori, marinari, poliţişti. În schimb, femeile sunt mai puţin prezente şi apar preponderent în profesii de învăţătoare sau profesoare (35% din total), bibliotecare, croitorese, ţesătoare, doctoriţe pediatre. Spaţiul privat este mult mai puţin prezent în manuale în comparaţie cu spaţiul public, iar rolurile de gen sunt reduse la stereotipuri.

Cercetarea „Aspectele de gen şi valorile promovate de manualele din ciclul primar” realizată în perioada octombrie 2010 – ianuarie 2011 de masterul„Politici, Gen şi Minorităţi” din cadrul SNSPA a ajuns la concluzia că manualele şcolare prezintă atât femeile/fetele, cât şi bărbaţii/băieţii într-o manieră unidimensională sau cel mult schematică. În conţinutul şi imaginile care se referă la spaţiul privat, femeile/fetele se ocupă de activităţile casnice (fac curăţenie, spală, cos, tricotează, ţes, torc, împodobesc casa, achită facturi), în timp ce bărbaţii sunt pasivi (aşteaptă să li se pună masa, citesc ziarul, discută, visează) sau se ocupă de activităţile din afara casei (construiesc, repară gardul, plantează, udă florile etc.).



Sunt taţii discriminaţi în abecedare? Răspunsul dat de prof. univ. Doina Olga Ştefănescu este negativ. Discriminarea, conform definiţiei legale, are ca scop sau efect restrângerea, înlăturarea recunoaşterii, a folosinţei sau a exercitării, în condiţii de egalitate, a drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale sau a drepturilor recunoscute de lege, în domeniul politic, economic, social şi cultural sau în orice alte domenii ale vieţii publice. Nici un drept al omului, nicio libertate fundamentală şi nici un drept recunoscut de lege nu a fost afectat de absenţa sau prezenţa minimală a bărbaţilor în calitate de taţi în abecedare. În schimb, în manualele școlare se constată o reprezentare stereotipă a rolurilor în familie şi a profesiilor exercitate de femei şi bărbaţi, femeile fiind preponderent asociate cu spaţiul privat iar bărbaţii cu spaţiul public. Lipseşte atât diversitatea de roluri de gen (bărbaţi punând masa, femei în funcţii de putere sau profesii creative – pictoriţe, scriitoare), cât şi diversitatea etnică, de orientare sexuală, prezenţa persoanelor cu dezabilități etc. Recomandarea pe care CNCD o va face Ministerului Educaţiei ar trebui să meargă în acest sens, al ruperii stereotipurilor şi extinderii ipostazelor sub care apar femeile şi bărbaţii în manuale.

miercuri, 11 aprilie 2012

Cerc de studii de gen

Centrul de Studii în Idei Politice (CeSIP) inaugurează Cercul de Studii de Gen, marţi, 24 aprilie, ora 17:00, la sala 205 din SNSPA (Bucureşti, str. Povernei nr. 6-8). Cercul este deschis tuturor persoanelor interesate să dezbată într-un cadru informal şi prietenos texte din domeniul studiilor de gen.

Tema propusă pentru prima întâlnire este „Femeile token în politica românească” pornind de la teoria dezvoltată de Rosabeth Moss Kanter despre tokenism. Pe scurt, Kanter a arătat că în organizaţiile şi grupurile în care femeile sunt mai puţin de 20% din membri ele devin token-uri - simboluri pentru genul lor - şi se confruntă cu o serie de consecinţe.


Vă aşteptăm!

marți, 10 aprilie 2012

Despre proiectul de lege de consiliere obligatorie a femeilor înainte de avort

S-au iscat multe discuţii în ultima perioadă despre proiectul depus de Marius Dugulescu şi Sulfina Barbu prin care se doreşte instituirea unei aşa zise consilieri a femeilor înainte de avort şi a unei perioade de gândire de 5 zile de la data consilierii.
Aici puteţi citi expunerea de motive şi proiectul legislativ.
Iniţiatorii proiectului pleacă de la premisa că numărul mare al avorturilor din România, număr care totuşi este în scădere în ultimii ani, s-ar datora „lipsei de informare şi educaţie asupra consecinţelor avortului” (pg. 1 din expunerea de motive). Nicăieri în textul proiectului de lege nu se aminteşte de principala cauză a sarcinilor nedorite şi neplanificate: lipsa de informare şi educaţie privind metodele de contracepţie. În România nu se face educaţie sexuală în şcoli şi lipsesc campaniile de informare a populaţiei cu privire la importanţa folosirii metodelor de contracepţie. CNA a interzis anul trecut reclamele la prezervative înainte de ora 24. În schimb mesajele cu trimiteri la sexualitate abundă pe toate canalele, la toate orele.

miercuri, 4 aprilie 2012

Invitaţie la dezbaterea "Stereotipuri de gen în manuale"

Miercuri, 11 aprilie 2012, la sala de conferinţe a Facultăţii de Sociologie din Bucureşti are loc dezbaterea "Stereotipuri de gen în manuale", organizată de Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării" în parteneriat cu asociaţia Front.


INVITAŢIE DEZBATERE

STEREOTIPURI DE GEN ÎN MANUALE

11 aprilie 2012, ora 17.00

Sala de conferinţe a Facultăţii de Sociologie din Bucureşti, str. Schitu Măgureanu nr. 9, sector 5

Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării în parteneriat cu Asociaţia FRONT, organizează, în data de 11 aprilie a.c., dezbaterea Stereotipuri de gen în manuale.

Dezbaterea este generată de sesizarea adresată de către Alianţa Antidiscriminare a tuturor Tăticilor – T.A.T.A. Consiliului Naţional pentru Combaterea Discriminării, cu privire la speţa „MECTS discriminează taţii din România în abecedare”.

Discuţiile vor avea ca punct de plecare prezentarea rezultatelor cercetării Aspectele de gen şi valorile promovate de manualele din ciclul primar, desfăşurată în perioada octombrie 2010 – ianuarie 2011, coordonată de către doamna Doina-Olga Ştefănescu, profesoară la Şcoala Naţională de Studii Politice şi Administrative şi realizată cu ajutorul masterandelor din anul II din cadrul masterului „Politici, gen şi minorităţi”. Vor contribui, prin intervenţii, experţi şi cercetători din domeniul educaţiei şi în problematica egalităţii de gen în educaţie, reprezentanţi ai MECTS, autori de manuale, profesori şi reprezentanţi ai societăţii civile.

Acest eveniment are drept scop analiza şi identificarea modelelor de rol pentru femei şi bărbaţi promovate în manualele de ciclu primar, în vederea desprinderii unor concluzii cu privire la existenţa elementelor şi ipostazelor discriminatoare de gen, dar şi a celor care redau reprezentări stereotipale pentru ambele genuri.

vineri, 30 martie 2012

Cotele de gen în politică


Ce sunt cotele de gen în politică, de câte tipuri sunt, exemple de ţări în care s-au aplicat cote de gen în legislaţie sau în normele interne de partid, ce se întâmplă în România şi ce iniţiative s-au luat după revoluţie dar şi înainte, în perioada comunismului, pentru asigurarea reprezentării femeilor în politică sunt subiecte tratate pe noul site: http://cotedegen.wgz.ro/

Tema cotelor de gen este destul de complexă. În principiu, nu ne plac cotele. Am vrea ca femeile şi bărbaţii să aibă condiţii egale să urce în ierarhia de partid. Ar fi bine ca niciun membru de partid, pentru că faptul că e femeie, să nu fie considerat mai puţin apt şi capabil să ocupe o funcţie publică. Să nu existe prejudecăţi despre locul potrivit unei femei sau autoritatea pe care aceasta o poate dobândi în spaţiul public. Şi nici să nu se mai facă politică într-un stil masculin, prin găşti care pun la cale strategii de partid la chefurile din cârciumi şi cluburi de noapte. Lucrurile nu stau aşa, astfel că jumătate din populaţia ţării ajunge să fie reprezentată în acest moment cu mai puţin de 10% în Parlament şi un pic peste 10% în consiliile judeţene şi locale.

Cotele de gen, acele măsuri prin care se impune o minimă reprezentare a femeilor (de 20, 30 sau 40%), nu sunt un privilegiu în favoarea femeilor, din contră, prin ele partidele sunt obligate să aducă la start în alegeri candidaţi care să corespundă într-o mai mare măsură componenţei populaţiei. Sunt măsuri care vizează o reprezentare politică mai democratică.

Sistemul de vot din România face ca tema cotelor de gen să fie cu atât mai importantă. Statistic vorbind, votul uninominal conduce la o reprezentare politică mai slabă a femeilor comparativ cu votul pe liste, întrucât partidele tind să-şi desemneze candidaţii nu în funcţie de competenţe şi experienţă cât mai ales după criterii ca:
  • Notorietate (femeile sunt dezavantajate pentru că deţin mai puţine poziţii de putere);
  • Bani (în topul 300 cei mai bogaţi români femeile sunt excepţii, ele nu deţin în egală măsură resursele financiare necesare pentru a-şi finanţa propria campanie electorală);
  • Percepţia faţă de capacitatea individuală de a câştiga bătălia electorală (din nou, partidele evită femeile, considerate „sexul slab”, din cauza prejudecăţii că în confruntarea cu un bărbat ar avea mai puţine şanse de câştig).

Obstacole de genul celor de mai sus ar putea fi îndepărtate prin introducerea cotelor de gen în lege. O sursă de inspiraţie poate fi legislaţia Franţei. Legea Parităţii se aplică atât la alegerile realizate prin sistem proporţional pe liste (alegerile pentru municipii, Senat şi Parlamentul European), cât şi la alegerile prin sistem de vot uninominal (la alegerea membrilor din Adunarea Naţională, camera inferioară a Parlamentului francez).

În lipsa legii, partidele însele îşi pot fixa un procent minimal de reprezentare a genurilor, stipulând inclusiv sancţiuni în caz de nerespectare. PSD şi PD-L au deja cote de gen prevăzute în propriile statute dar la anterioarele alegeri nu le-au respectat şi nici nu le-au adaptat la sistemul de vot uninominal. Partidul Laburist din Marea Britanie are un mecanism intern intitulat all women shortlist prin care asigură atât un procent minimal al femeilor în rândul candidaţilor săi în alegeri, cât şi distribuirea uniformă a candidaturilor în funcţie de şansele de câştig ale colegiilor, evitând ca femeile să fie numite doar în colegii cu şanse mici sau nule.


duminică, 25 martie 2012

Evoluții politice ale maternității: perspective feministe

În colecţia „Studii de gen” a editurii Polirom a apărut recent lucrarea „Evoluţii politice ale maternităţii: perspective feministe” de Ramona Păunescu.

Analiza maternității din perspectiva politică este un demers recent, atât pe plan mondial, cât şi în România. Pornind de la premisa că maternitatea nu e un dat „natural”, ci un produs al sistemelor religioase sau politice, volumul identifică principalii factori care, de-a lungul secolelor, au contribuit la poziționări şi repoziționări faţă de maternitate, precum şi implicaţiile politice ale instituționalizării acesteia, în primul rând inegalitățile dintre femei şi bărbaţi.

Descrierea maternităţii în spaţiul occidental este completată de o prezentare în spaţiul românesc în comunism şi postcomunism şi de o analiză a instituţiilor de îngrijire şi educare (grădinițe, spitale, reţele sociale) din perspectiva părinților.


Cuprins:

Maternitatea, rațiunea de a fi a femeilor sau opțiune? • Maternitate şi cetățenie. O analiză asupra maternității ca fundament al revendicărilor drepturilor politice ale femeilor din spațiul românesc • Maternitatea în România comunistă: de la indiferenţă la naționalizare • Maternitatea în România contemporană: percepțiile părinţilor cu privire la creşterea şi educarea copiilor

Despre autoare:

Ramona Păunescu (n. 1974) este licenţiată în filosofie (1999), are un masterat în politici publice (2001) în cadrul Facultăţii de Filosofie, Universitatea Bucureşti, şi este doctor în ştiinte politice (Şcoala Naţională de Studii Politice şi Administrative, 2011). A absolvit cursurile Şcolii Naţionale de Administraţie (ENA), Paris (2005) şi ale Institutului Naţional de Administraţie, Bucureşti (2006). Este manager public în cadrul Ministerului Afacerilor Europene. Domenii de interes: politici publice privind maternitatea, istoria femeilor, feminism, studii de gen. Este coautoare a volumului Naşterea. Istorii trăite (Polirom, 2010).

miercuri, 21 martie 2012

Sofi Oksanen, cea mai importantă scriitoare finlandeză a momentului, vine la Bucureşti



Vizita va avea loc in perioada 26-29 martie 2012 Doua intilniri cu cititorii, lansarea romanului Purificare (editie print si eBOOK), sedinta de autografe Un amplu program de interviuri in media autohtone


In perioada 26-29 martie, Sofi Oksanen, cea mai importanta scriitoare finlandeza a momentului, vine la Bucuresti, pentru o serie de evenimente menite sa aduca in atentia cititorilor autohtoni romanul Purificare, cea mai cunoscuta carte a lui Oksanen, aparuta, in urma cu citeva saptamini, in traducere la Editura Polirom.

Sofi Oksanen, declarata „Personalitatea Anului 2009” in Finlanda, este cunoscuta atit ca scriitoare si dramaturg de succes, cit si ca una dintre vocile lucide ale Finlandei de astazi, fiind implicata activ in dezbaterile politice contemporane. S-a nascut in 1977, la Jyvaskyla, in Finlanda, intr-o familie mixta: tatal sau este finlandez, iar mama estona. A studiat literatura si dramaturgia la Helsinki, devenind cunoscuta odata cu romanele Stalinin lehmat (Vacile lui Stalin, 2003) si Baby Jane (2005). In 2007 scrie piesa de teatru Puhdistus (Purificare); aceasta s-a bucurat de un mare succes pe scena Teatrului National Finlandez, fiind ulterior pusa in scena independent in 11 tari diferite, incluzind aici La MaMa Experimental Theatre din New York. Piesa Purificare sta la baza romanului cu acelasi titlu, publicat in 2008. Astazi, cartea lui Sofi Oksanen a devenit unul dintre cele mai citite romane finlandeze ale tuturor timpurilor.

Bestseller international, tradus pina acum in 43 de limbi, romanul Purificare a adaugat in portofoliu peste 10 premii literare internationale de prestigiu, intre care: The Nordic Council Literature Award (2010) – prima scriitoare finlandeza careia ii revine aceasta distinctie, Prix Femina Etranger (2010) – prima opera finlandeza care a cistigat acest premiu, A Barnes & Noble Summer 2010 Discover Title (2010), The European Book Prize (2010), Prix du Roman FNAC (2010) – distinctie pentru care a concurat cu inca alte 300 de titluri.

In luna aprilie a acestui an, la Opera Nationala din Finlanda, va avea loc premiera mondiala a spectacolului Purificare, realizat dupa romanul lui Sofi Oksanen. Muzica spectacolului poarta semnatura lui de Juri Reinvere, cunoscut compozitor si poet finlandez, iar regia ii apartine Tiinei Puumalainen. Din distributie fac parte artistele Helena Juntunen, Tove Aman, Johanna Rusanen-Kartano si Heli Veskus.
Ecranizarea romanului va fi realizata tot in cursul acestui an, producator fiind Markus Selin.

Pagina de prezentare a romanului Purificare (traducere din limba finlandeza de Adela Victoria Korshin) de pe www.polirom.ro, aici. Dosarul de presa al editiei in limba romana, aici.


Evenimente care vor avea loc la Bucuresti, cu ocazia vizitei lui Sofi Oksanen:

Dezbatere cu tema „Stigmatele: istoria scrisa pe trupurile femeilor”
Luni, 26 martie, ora 18.00 – Boheme Cafe (Caderea Bastiliei nr. 11)
In parteneriat cu Centrul FILIA
Moderator: Andreea Molocea

Lansarea romanului Purificare si sedinta de autografe
Marti, 27 martie, ora 18.00 – Libraria Carturesti (str. Arthur Verona nr. 13-15)
Participa:
E.S. Doamna Ulla Väistö, Ambasadoarea Finlandei in Romania
Simona Sora, critic literar
Ioan Stanomir, publicist si politolog
Bogdan-Alexandru Stanescu, coordonatorul colectiei „Biblioteca Polirom”
• Actrita Coca Bloos va citi un fragment din roman

duminică, 18 martie 2012

Cazul Amina Filali. O paralelă cu România.

În Maroc este intens dezbătut de aproape o săptămână cazul unei adolescente de 16 ani care s-a sinucis după ce familia a forţat-o să se căsătorească cu violatorul său. Organizaţiile marocane pentru drepturile femeilor şi drepturile omului cer modificarea legii pentru ca un violator să nu mai poată scăpa de închisoare prin căsătoria cu victima. Deşi poate părea greu de crezut, o dispoziţie legală similară a existat şi în România până în anul 2000.

Când avea 15 ani, Amina Filali, din Larache, lângă Tanger, a fost răpită în plină stradă şi violată. Abia după două luni, adolescenta şi-a făcut curaj şi le-a povestit părinţilor ei ce i s-a întâmplat, conform Associated Press. Când a ajuns la judecată, tatăl victimei a fost sfătuit de autorităţi să încheie un târg cu violatorul: el să o ia de soţie pe fată şi să scape, astfel, de închisoare. Iniţial, agresorul nu a fost de acord, apoi, din cauza pedepsei mari (între cinci şi 10 ani de închisoare pentru viol şi între 10 şi 20, dacă e vorba de un viol în care este implicat un minor), a acceptat târgul.

În cele cinci luni de căsătorie, Amina s-a plâns în repetate rânduri mamei ei de bătăile pe care i le administrează soţul, cu zece ani mai în vârstă decât ea, însă mama ei a sfătuit-o să aibă răbdare, potrivit Al-Arabiya.net.

Totuşi, într-un final, fata a apelat la o metodă de sinucidere des întâlnită în Maroc: a înghiţit otravă pentru şobolani.

[…]

Articolul 475 din Codul Penal al Marocului îi permite agresorului să se căsătorească cu victima lui pentru a scăpa de detenţie. Până acum, metoda a fost practicată mult de famiile victimelor, care preferă să-şi căsătorească fiicele violate pentru a spăla onoarea familiei (în alte ţări musulmane, femeile fie se sinucid, fie sunt acuzate că sunt prostituate şi sfârşesc lapidate).

"Amina a fost violată de trei ori: de agresor, de tradiţie şi de articolul 475 al legii marocane", a scris pe Twitter activista Abadila Maaelaynine. (România Liberă)

Pe site-urile din România unde ştirea a fost publicată oamenii şi-au exprimat indignarea in termeni islamofobi: „numai in tarile musulmane poti sa vezi si sa auzi asa ceva...” (Danny), „nici nu vreti sa aflati parerea mea despre tarile mentionate in articol... comuna primitiva era mult prea civilizata” (Hua), „oameni inchisi la minte” (anonim) sunt fragmente din comentariile lăsate pe site-ul Pro TV.

Comentatorii nu par a şti că în materie de penalizare a violenţelor sexuale până de curând şi România a avut o lege similară Marocului.

Absolvirea de pedeapsă penală a violatorului prin căsătoria lui cu victima a dispărut din Codul Penal Român abia prin modificările aduse de Legea 197/2000. Anterior, Codul Penal specifica că faptele de natura violului „nu se pedepsesc dacă înainte ca hotărârea să fi rămas definitivă a intervenit căsătoria dintre autor şi victimă”. Codul Penal din 1996 prevedea şi faptul că în situaţia în care violul era săvârşit de doi sau mai mulţi inşi împreună, prin căsătoria unuia dintre ei cu victima se producea acelaşi efect şi asupra celorlalţi participanţi (erau toţi absolviţi de pedeapsă).

Nici violul conjugal nu a fost pedepsit de lege în România până în anul 2000. Se considera că prin actul căsătoriei automat se dădea consimţământul pentru raportul sexual şi că raportul sexual era o îndatorire conjugală.

Mai multe despre istoria incriminării violului în România:

joi, 15 martie 2012

Baconschi şi problema avorturilor

Ieri, 14 martie, Fundaţia Creştin Democrată condusă de Teodor Baconschi a organizat împreună cu Organizaţia de Femei a PD-L, cu Fundația Hanns Seidel şi cu două organizaţii nefrecventabile ProVita şi Alianţa Familiilor, o conferinţă sub numele „Familia şi etica vieţii”.

Una din temele dezbătute a fost legată de numărul mare de avorturi din România. Domnul Baconschi a devenit preocupat de temă, sau pretinde că a devenit interesat, atunci când a aflat rezultatele recensământului din 2011 care preconizează un viitor demografic sumbru al României. A face o conexiune între declinul demografic şi avorturi este în sine o teză care ne situează pe terenul preocupărilor nataliştilor din epoca ceauşistă. Cu toate acestea, Baconschi a insistat în repetate rânduri în timpul conferinţei că nu este adeptul unor soluţii brutale, ci doreşte sprijinirea tinerilor în a-şi întemeia o familie, a-şi face o casă şi a-şi putea creşte copii (inclusiv prin dezvoltarea infrastructurii de creşe şi grădiniţe).

Curios lucru, a invitat ca vorbitori fundamentalişti religioşi care fac an de an aşa numitul marş al vieţii şi duc campanii anti avort în şcoli (cu concursul Inspectoratului Şcolar Bucureşti). Totodată, a invitat la conferinţă un neamţ de la Fundaţia Hanns Seidel România, care nu s-a ferit să spună direct că avortul este o crimă.

Şi mai mult decât atât, Baconschi l-a invitat la conferinţă pe deputatul de Timiş Marius Dugulescu care în 2010 cerea reglementarea avorturilor şi chiar interzicerea lor iar în prezent a depus un proiect legislativ prin care femeile care doresc întreruperea sarcinii să fie obligate la consiliere şi să li se impună un timp de gândire de 5 zile înainte de luarea deciziei (mă întreb cine ar vrea să le dea consilierea acelor femei, prietenii săi de la Pro Vita?) .

Singurele persoane cu o atitudine rezervată şi moderată din cadrul conferinţei au fost cele două femei invitate, Sulfina Barbu şi Raluca Turcan, care au vorbit despre problema demografică cu care se confruntă România şi despre nevoia de a sprijini tinerii şi familiile. Turcan şi Barbu nu au abordat avortul în termeni de încălcare a dreptului la viaţă a fătului, cum au făcut-o ceilalţi. Cu alte cuvinte, din cei 8 vorbitori invitaţi oficial să ia cuvântul în cadrul conferinţei, bărbaţii au avut toţi o problemă cu problema avorturilor din România pledând într-un mod mai mult sau mai puţin direct pentru restrângerea dreptului femeii de a alege să continue sau nu o sarcină, în timp ce cele două doamne au avut intervenţii reţinute în acest sens (deşi simplul accept de a sta alături de Provita şi Alianţa Familiilor este în sine un gest discutabil).Un singur bărbat, Adrian Papahagi, vicepreşedintele Fundaţiei Creştin Democrate, a recunoscut că are o jenă în a-şi da cu părerea despre o chestiune în esenţă femeiască.

De la conferinţă au lipsit complet invitaţi care să pledeze pentru dreptul femeilor de a alege şi pentru dreptul de a dispune de propriul corp. A fost o pseudo-dezbatere, cu o abordare unilaterală menită, printre altele, să incrimineze întreruperile de sarcină. După 2 ore în care vorbitorii şi-au expus părerile, Baconschi s-a grăbit să încheie conferinţa, lăsând cu greu 10 minute pentru intervenţii din sală. Un timp prea scurt, pe final, în care nu s-a putut contraargumenta faţă de cele discutate.

Baconschi a declarat spre sfârşitul conferinţei că va face un pact cu Pro Vita. Poate ar trebui să ştie cu cine se aliază: Bogdan Stanciu, preşedintele Pro Vita pe care l-a invitat şi la conferinţă, provine din rândurile organizaţiei extremiste Noua Dreaptă. Cea care pune afişe prin tot oraşul cu Corneliu Zelea Codreanu.

Bogdan Stanciu a făcut o prezentare în care a lăudat cu seninătate Constituţia actuală a Ungariei. Acea constituţie criticată în toată Europa pentru că este nedemocratică. Baconschi l-a felicitat la final pentru prezentare şi pentru cuvintele „articulate, coerente şi adevărate” rostite în discursul său (presărat insistent şi persuasiv cu referiri la „dreptul la viaţă al copilului nenăscut”).

Declinul demografic al României este fără îndoială o problemă care pe termen lung poate avea efecte nefaste asupra sistemului de pensii şi a celui medical. O soluţie ar fi luarea unor măsuri care să încurajeze tinerii, în cuplu sau în afara lui, să conceapă copii: de la infrastructura de îngrijire a copilului până la politici de reconciliere a vieţii de familie cu munca. Ce a făcut PD-L la guvernare în ultimii ani nu se înscrie în această politică: a tăiat indemnizaţii şi alocaţii, a redus cheltuielile cu asistenţa socială şi medicală, n-a construit nicio creşă din cele promise.

A pune piedici avorturilor nu este o soluţia viabilă pentru creşterea demografică. Am avut în România experienţa nefericită dinainte de 1989. Mamele, mătuşile şi bunicile noastre au trăit pe propria piele teroarea acelui experiment pronatalist brutal. Peste 10.000 de femei şi-au pierdut viaţa în urma avorturilor clandestine, alte sute de mii au trecut prin suferinţe fizice sau traume psihice.

Dacă România are o problemă cu numărul mare al avorturilor corelaţia trebuie făcută cu faptul că în şcolile din România nu s-a făcut şi nu se face educaţie sexuală, deşi adolescenţii sunt din ce în ce mai bombardaţi pe toate canalele media cu mesaje care fac trimitere la sexualitate. Adolescenţii nu primesc în egală măsură informaţii despre contracepţie şi despre boli cu transmitere sexuală.

Au fost şi alte teme discutabile abordate în cadrul conferinţei: insistenţa pe importanţa absolută a familiei (s-au şi contrazis pe alocuri, familia au descris-o drept un mediu de siguranţă şi iubire, iar pe altă parte s-au lăudat cu noua lege de prevenire şi combatere a violenţei în familie); criza demografică; criza morală, ingineria genetică.


A mai scris despre eveniment: