joi, 21 ianuarie 2010

Spotul la chipsurile Lay's, reclamat la CNA de ANES

ANES a fost pe fază şi a trimis o sesizare către CNA cu privire la reclama aceasta de mare angajament:




ANES (Agenţia Naţională pentru Egalitatea de Şanse între Femei şi Bărbaţi) a dat un comunicat în care enumeră motivele pentru care reclama ar trebui amendată şi interzisă de CNA:


Promovează un model de frumuseţe prin acces la chirurgie plastică în competiţia pentru un bărbat: “Uită-te, şi-a cumpărat o pungă de Lay’s pentru că îi era poftă şi probabil o să câştige 2000 de euro la promoţie, apoi o să-şi pună silicoane şi, într-o bună zi, o să dea peste prietenul tău. Din întâmplare, evident!”.

Infantilizează şi deresponsabilizează bărbaţii în ceea ce priveşte relaţiile cu femeile (modul în care este reprezentat bărbatul din reclamă sugerează că acesta este complet inocent şi nevinovat de faptul că două femei sunt în competiţie pentru el).

Negativizează situaţia femeilor singure: “Iar tu vei rămâne singură!”

Negativizează un anumit tip de sexualitate considerată a fi „agresivă”: “Fii pe fază şi câştigă tu 2000 de euro pe zi şi nu-i lăsa să ajungă în buzunarul cui nu trebuie”.


Mai direct spus, reclama de la Lay's, pe lângă faptul că e stupidă, voit sau nu, este şi nocivă. Ea le induce adolescentelor ideea că dacă nu au silicoane, sâni imenşi, au vreun handicap în viaţă. Adolescenţilor le transmite că principalul criteriu pentru alegerea unei iubite ar trebui să stea într-o trăsătură fizică - dimensiunea sânilor. Fetele ar trebui să fie în competiţie, să se privească suspicios, în loc să cultive prietenia, "suroritatea", colaborarea între ele.

Acum să vedem dacă şi CNA va fi pe fază şi le va aplica celor de la Lay's o amendă usturătoare, suficient de mare ca să nu-şi mai dorească a doua oară să-şi vândă cartofii cu chimicale recurgând la mesaje scandalizatoare.
Update 26 ian. 2010

4 comentarii:

Lucia Lepadatu spunea...

In masura in care reactiile vor fi mai multe, mai prompte si mai mult mediatizate, efectul va fi acela de sensibilizare a publicului larg cu privire la problematica egalitatii. Sigur, procesul va fi de durata si necesita eforturi concertate si sustinute.
Vedeti si sesizarea adresata CNA de catre doamna Pocora, presedinta Comisiei pentru egalitatea pentru femei si barbati - Camera Deputatilor.

Constantin Codreanu spunea...

Când l-am prins prima dată la televizor am rămas bouche-bee şi a trebuit să aştept să-l revăd pentru a-i prinde sensul.

Odată revăzut, m-a indignat nu doar prostia autorilor şi mesajul transmis (chiar dacă făcut într-o notă hilară), ci şi misoginismul extrem de pe faţă.

MuballitMitte spunea...

"In masura in care reactiile vor fi mai multe, mai prompte si mai mult mediatizate, efectul va fi acela de sensibilizare a publicului larg cu privire la problematica egalitatii."

Hai să fim serioși. Voi, oameni buni, aveți prea mult timp liber.

Daniel spunea...

Hai sa fim seriosi unde vedeti voi misoginismul??? Ajung la concluzia ca Aurel Codoban profesorul titular al cursului de hermeneutica iubirii la Universitatea „Babes-Bolyai“ din Cluj-Napoca, avea dreptate ca in Romania femeile sunt cele care domina societatea, si ca avem de a face cu un pol inechitabil fata de egalitatea intre sexe atat pe piata fortei de munca cat si in plan public, desigur in favoarea femeilor. Nu voi discuta acum despre de ce posturile de "promoter" sunt ocupate exclusiv de femei si de ce nu exista nici o femeie miner... ci exact despre advertising si libertatea de exprimare... Oricum am analiza acest spot nu e nimic in neregula cu el, sau cel putin nu e nimic mai in neregula decat alte cateva sute de reclame care fac referire la barbati vs femei, insa ar fi interesat de vazut de ce la fiecare exprimare mediatica in care femeia nu e pusa in lumina buna automat se sare de cur in sus si la viceversa nu se petrece nimic. Hai sa luam spre exemplu comparativ acest spot cu spotul international de la berea Heineken (http://www.youtube.com/watch?v=BJQIWyXYxQ4) reclama care este difuzata si la noi , in care barbatii sunt prezentati ca niste alcoolici inraiti; caz in care desigur nimeni nu s-a sinchisit nici macar sa depuna o plangere pentru faptul ca barbatii sunt prezentati degradant, la fel cum din perspectiva "problematicii egalitatii" cum afirma Lucia mai devreme, in reclama la Wash&Go unde se afirma ca "barbatii cad pe spate" acestia sunt prezentati degradant ca niste supusi ai femeilor, fapt care intra evident in contradictie cu ideea de egalitate intre barbati si femei. Revenind insa la subiect, si dupa 10 vizionari tot nu gasesc misoginismul, doua fete in competitie si bun una isi pune silicoane si ii fura prietenul celeilalte, care e problema? Operatiile estetice? pai atunci de ce apeleaza femeile la operatii estetice? adica este evident ca femeile isi fac operatii estetice sa arate mai bine respectiv sa fie mai atractive( in cazul de fata sa isi mareasca sanii), ca daca chirurgia estetica ar fi o metoda de inegalitate intre sexe atunci ar trebui interzisa. Problema e ca asta pare a fi sursa "misoginismului" si atunci fie cei de comisie ar trebui sa se duca la Ministerul Sanatatii sa propuna interzicerea operatiilor estetice, fie au ei o problema cu a definii ce este inegal intre sexe. Faptul ca tipul din reclama alege in functie de bust nu difera de modul in care televiziunile isi aleg vedetele in functie de aceleasi caracteristici si aici nu tipa nimeni ca e discriminare la locul de munca! Personal spotul mi se pare slab calitativ dar nici pe departe misogin, femeia nu este injosita, nu este mai proasta decat tipul din reclama, altfel spus nu vad vreo diferenta intre sexe in cadrul spotului, vad doar o lipsa de idei pentru producatori dar nimic mai mult. Cat priveste decizia CNA, nu pot spune decat ca este inca o incalcare flagranta a libertatii de exprimare.